I AM NOT MY BODY # 3 | Whistler's mother
For English CLICK HERE
ONMOGELIJKE ANATOMIE
De zwarte jurk van dit beroemde schilderij dat bekend staat onder de titel ‘Whistler’s mother’, hangt nu als een grote lap stof over de stoel. De strenge zwart kleur die haar lichaam omhulde, heeft plaatsgemaakt voor de kwetsbare huidskleur met sproetjes op haar bovenlijf en ook zijn de aderen op haar bovenbenen zichtbaar.
Het bekijken van deze moeder zonder kleding voelt bijna ongepast intiem, maar ik blijf met respect naar haar kijken. Misschien omdat ze er zo vredig bij blijft ziten, met haar zakdoekje in haar hand.
Tijdens het maken van dit werk ontdekte ik dat haar benen anatomisch niet kloppen. Omdat ik de originele vormen exact wilde aanhouden, heb ik haar extra lange bovenbenen gegeven wat zonder jurk opvalt.
Detail
De transparante flap van haar muts die nu niet haar zwarte jurk laat doorschijnen, maar haar huidskleur.
Original paining:
Whistler's mother, of
Arrangement in Grey and Black No. 1
James Abbott McNeill | 1871
AANKOPEN
Deze reeks wordt in een gelimiteerde oplage van 17 exemplaren vervaardigd. Wilt u dit werk, of de gehele reeks aankopen, dan is dit nog mogelijk. Klik op onderstaande butten 'bestellen' voor meer informatie.
BASISCONCEPT
ONS LICHAAM
Het eerste wat opvalt in deze serie van zes werken, is dat de mensen op deze wereldberoemde schilderijen zoals het Melkmeisje van Vermeer, bloot zijn. Doordat deze iconische persoonlijkheden naakt zijn, zijn ze deels ontdaan van hun persoonlijkheid en zie je plotseling ‘gewone’ mensen van vlees en bloed. Desondanks vertelt de titel een andere boodschap over het lichaam. De titel is dan ook het uitgangspunt om deze werken te creëren, en is essentieel voor de boodschap:
I am not my personality
I am not my body
I am Spirit
ONEINDIG BEWUSTZIJN
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
De serie ‘I am not my body’ is ontstaan dankzij een uitnodiging die ik kreeg om deel te nemen aan een expositie met het thema ‘naakt’. Dit dwong mij om na te denken over dit onderwerp dat mij aanvankelijk niet inspireerde. De enige, zinvolle weg die ik wilde inslaan was om de ‘naakte waarheid’ te vertellen. Wie zijn wij in wezen werkelijk: wij zijn niet het lichaam, wij zijn geestelijke energie.
De vraag hoe ik het fenomeen ‘Geest’ kon verbeelden binnen het thema naakt, hield me maanden bezig. Uiteindelijk was het een ingeving die ik kreeg, vlak voordat ik insliep: Wereldberoemde schilderijen ontdoen van hun kleding, en daarmee van een stukje van hun identiteit. Tot mijn verrassing vond ik op internet geen vergelijkbaar concept.
SCHILDEREN MET PIXELS
Met veel geduld en precisie heb ik deze reeks op de computer in Photoshop gemaakt. Dit deed ik o.a. door het opbouwen van tientallen lagen over elkaar. Het is dus digitaal handwerk op pixelniveau. De prints met hoogwaardige inkten zijn op speciaal papier gedrukt en lijken ambachtelijke olieverfschilderijen. Wanneer je naar deze blote meesterwerken kijkt, zullen de originele schilderijen daarna een heel andere emotie oproepen.